vrijdag 2 september 2011

Water, zuiver je lichaam

Dat water goed voor je is weten we allemaal. Wat doet het nu precies?
Ons lichaam bestaat voor 60% uit water. Bij baby is dit vaak 75% en ouderen nog maar voor de helft. Hoe ouder je wordt hoe belangrijker het wordt voldoende water te drinken.
Tweederde van het water zorgt ervoor dat je lichaamcellen mooi strak blijven. De rest van het water houdt het overige in je lichaam stromende.

Water houdt je lichaam ook schoon. Via de urine worden alle afvalstoffen uit de nieren afgevoerd, bacterien in het maagdarmkanaal worden schoongespoeld, het vormt de omgeving voor de sofwisseling processen enz enz.

Wat voel jij daarvan?
Als je te weinig water drink dan kun jij je rusteloos voelen en hoofdpijn krijgen. Water drinken geeft je dus meer energie. Water geeft je ook een beter uithoudingsvermogen. Drink water voor het sporten en ervaar het zelf. Let op bij te veel water gaat het klotsen in je maag.
Water zorgt ervoor dat je huid voldoende vocht krijgt en daardoor strakker blijft, de kleur is mooier, je huid blijft vitaal.
Water voert afvalstoffen af en dit is zeer goed voor als je aan het afvallen bent. Het geeft je tevens even een vol gevoel. Let wel op dat je niet alleen water gaat drinken voor het volle gevoel. Bij een dieet moet je voldoende voeding binnen krijgen verdeelt over de gehele dag moet het goed vol te houden zijn.
Drink als je op staat als eerste een glas water om je lichaam te zuiveren en je vochtbalans op peil te brengen.

Je hebt zo een 2 a 2,5 liter water per dag nodig. Best wel veel dus. Ik zelf zorg dat ik een flesje water in me tas en auto heb. Ik drink meestal in de ochtend koffie, om even wakker te worden. Daarna ga ik over op water. Soms ben ik het ook wel even zat en dan neem ik wat ranja.
Als je water niet lekker vind of je bent het niet gewend dan moet je er een gewoonte van zien te maken. Ben je een roker, vervang een sigaret voor een glaswater, ben je een snoepkont vervang het door water, ben je een koekiemonster, vervang het door water enz enz.

Water is een gezonde gewoonte.

Geen opmerkingen: